Goed nieuws: yoga is voor iedereen!

Denk je weleens: yoga is niets voor mij? Dan wil ik juist jóu uitdagen om een keer yoga te gaan doen. Juist als je weerstand voelt, is yoga goed om te doen. Hoezo? Yoga is voor iedereen. En omdat je jezelf leert kennen op de mat. Iedereen kan zichzelf leren kennen. Als je er maar voor openstaat. In deze blog vertel ik je meer over waarom yoga voor iedereen is. Dus ook voor jou!

Ik spreek steeds vaker over yoga. En dat is niet gek, want ik ben een online yogacursus aan het ontwikkelen en ik ben bezig met het creëren van een online yogaschool. En doordat ik er zoveel mee bezig ben, kom ik ook steeds meer met mensen in gesprek over yoga. Dat yoga een vorm van bewegen is, weten ondertussen veel mensen wel. Maar yoga is veel meer. Bewust ademen, mediteren, stilzijn én mindset zijn belangrijke onderdelen van yoga. Het is veel meer dan alleen bewegen. En dat niet iedereen dat weet is jammer. Want je kunt er zoveel baadt bij hebben. 

Yoga is voor iedereen

Yoga is bijvoorbeeld geen geloof en het is ook niet verbonden aan het geloof. Je eert geen goden door het doen van yoga of meditatie. Yoga en meditatie is wel hetgeen wat Boeddha heeft geholpen om verlicht te raken. Ik wil je zeker uitdagen om verlicht te raken. Want ik denk dat als we allemaal een beetje verlicht raken, de wereld een veel mooiere plek wordt. Maar het is geen doel op zich en het aantal mensen die verlicht raken, is tot op de dag niet officieel ergens bijgehouden. En veel mensen geloven dat het alleen Boeddha nog is gelukt. Dus leg de lat zeker niet te hoog voor jezelf.  

Wat is yoga dan wel?

Officieel is yoga is een fysieke actie waarin je lichaam en geest klaarmaakt voor meditatie. Je hebt heel veel soorten yoga. En veel yoga-vormen hebben een westers karakter gekregen, zoals Power Yoga. Iets wat in mijn ogen ver weg staat van yoga. Yoga is ontspanning, naar binnen keren, geloven op je intuïtie, leren luisteren naar je lichaam en dat geven wat het nodig heeft. De ene keer kan het zijn dat je voor wat meer uitdagende houdingen gaat. En een andere keer geniet je meer van diepe ontspanning. Dat is luisteren naar je lichaam en het geven wat het nodig heeft. 

Yoga kun je onderverdelen in drie onderdelen, namelijk:

  • Ademhalingsoefeningen 
  • Meditatie 
  • Houdingen 

1. Ademhalingsoefeningen 

Het klinkt als een opendeur, maar oefeningen om je ademhaling mee te reguleren, is erg belangrijk. We ademen namelijk vaak verkeerd. Zeker wanneer we bijvoorbeeld druk aan het werk zijn. We ademen niet diep door waardoor we maar een klein deel van onze longen gebruiken. En dat is zonde, want juist het volgooien van je longen is belangrijk. We kennen allemaal wel het moment dat we eens goed diep in en uit ademen. Het voelt bijna als het drinken van een glas water wanneer je ontzettende dorst hebt: hemels. Maar we hebben die ademhaling ook voor iets anders nodig. Willen we namelijk onze houdingen goed kunnen uitvoeren? Dan is het belangrijk dat we longcapaciteit hebben. In elke houding ademen we namelijk diep en goed door. 

Denk bijvoorbeeld aan de buikademhaling:

  • Adem in
  • Onderbuik wordt bol
  • Ribbenkast zet uit.
  • Lucht in onze keel
  • En we ademen uit
  • Onderbuik trekt weer in. 
  • Ribbenkast wordt kleiner 
  • Lucht in de keel. 

Als een soort tandpasta-tube. Als de tube vol is, knijp je onderin. Als je het laatste beetje eruit wilt halen, waar knijp je dan? Zo kun je je longen ook zien. Vaak doen we het verkeerd. Leg je hand maar eens op je buik en probeer het eens uit. Lukt het jou? Vaak moeten we dit trainen. Ook zien we dat we vaak onze houding inhouden tijdens pranayama. (Ademhalingsoefeningen in het Sanskriet.)

Vaak kun je deze oefeningen ook door de dag heen doen, wanneer je voelt dat je bijvoorbeeld wat ontspanning nodig hebt. 

2. Meditatie 

Ik geloof in mediteren zonder begeleiding. Als je nog niet vaak hebt gemediteerd zal je het prettig vinden om geholpen te worden. En het is dan ook zeker effectief. Maar het is als een soort fietsen met zijwieltjes. Effect om de basisbeginselen te leren, maar de magie gaat pas gebeuren wanneer de zijwieltjes eraf gaan. Daarom geloof ik een simpele meditatie: so ham.  

In de online cursus Start jouw yoga journey, leer ik je deze gemakkelijke niet-geleide meditatie. Wil je hier meer over weten? Dat kan!

3. Houdingen

Er zijn heel veel verschillende yogahoudingen en er komen nog steeds houdingen bij. Dat komt ook omdat yoga ontzettend populair zijn. Als je meerdere houdingen achter elkaar “plakt” dan krijg je een yogaflow. Zo’n yogaflow kun je heel ingewikkeld maken, of – waar ik in geloof – juist makkelijk. Want het leven kan al ingewikkeld genoeg zijn, toch? Er zijn vast een aantal houdingen die je al kent, denk bijvoorbeeld aan kindhouding en lijkhouding voor diepe ontspanning en de neerwaartse hond, ook wel de downward facing dog genoemd.

Ik maak vaak gebruik van de zonnegroet in mijn lessen. Deze leer je ook in de eerdergenoemde cursus. Want een prettigere manier om de dag te beginnen is er niet, beloofd!