Checklist voor (ont)spanning: heb ik meer rust nodig?

Vaak hebben we veel meer rust nodig dan we door hebben. We lopen gestrest rond, reageren fel op iemand waarvan we houden (of iemand die we helemaal niet kennen – oeps). Ken jij lichamelijke signalen als het aankomt op stress en gespannenheid? Gebruik de checklist voor (ont)spanning in deze blog.

Het kan zijn dat je kaken meer gespannen zijn. Of dat je je niet kunt focussen op een taak. Soms houd je een boos dialoog in je hoofd of in het echt. Het kan zijn dat je last van je onderrug krijgt of van je schouders. Een trillend ooglid is ook een teken dat je het rustiger aan mag doen. Ook als je veel dromen hebt waarin je de dag verwerkt, kan een teken zijn dat je het wat meer rustiger aan mag doen. 

Waarom een checklist voor (ont)spanning?

Soms trekt je lichaam aan de noodrem en kom je met een klap stil te staan. Dat kan groot zijn, bijvoorbeeld door een burn-out. Maar ook kleiner door een fikse verkoudheid. Het liefste wil je dat je vooraf de signalen kent, zodat je je lichaam rustig als een trein dat aankomt bij een station tot stilstand kunt krijgen. En dat is ook nog eens veel beter voor je lichaam. 

Checklist voor (ont)spanning

Eén of meerdere lichamelijke en geestelijke ongemakken ervaar ik:

  • Gespannen kaken 
  • Pijn in mijn schouders
  • Drukkend gevoel achter mijn ogen
  • Hoofdpijn of migraine 
  • Trillende oogleden
  • Piep in mijn oren 
  • Droge of onrustige huid 
  • Donkere kringen onder mijn ogen
  • Onrustige benen als ik lig of zit 
  • Pijn in mijn onderrug of bovenrug 
  • Gespannen nek 
  • Behoefte om delen van mijn lichaam te kraken 
  • Veel en heftig dromen 
  • Weinig zin in intimiteit 
  • Geen behoefte aan gezelschap
  • Knorrige reacties 

Eigenlijk als je al meer dan 1 signalen kunt afstrepen, mag je al rustiger aan doen. Maar hoe kun je dat nou het beste doen? Rustig aan doen, is voor iedereen anders. Maar geef je graag een aantal tips! 

1. Ga aan de wandel

Wandelen in de natuur kan ervoor zorgen dat je al snel minder gestrest ben. Ga niet wandelen om aan de tienduizend stappen te komen. Maar ga wandelen om tot rust te komen. Dat doe je door rustig te lopen. Niet te hard maar ook niet slenteren. Laat je zintuigen werken. Ruik de bomen of de zee. Luister naar de vogels of het ritselen van bladeren. Kijk welke vogels, bloemen of bomen je herkent. Wandelen zonder mobiel, muziek en oordeel. Dan kom je het snelst tot rust! 

2. Doe yoga en mediteer 

Kies niet voor actieve yogavormen zoals power yoga. Maar ga voor een ontspannende variant zoals yin yoga of yoga nidra. Yoga zorgt er namelijk voor dat je energie rustiger wordt en je lichaam koeler. Niet alleen fysiek maar ook mentaal. Je komt meer stilstand doordat je gedachten rustiger worden. Mediteren kan een uitdaging zijn als je je allesbehalve ontspannen voelt. Doe daarom voordat je gaat mediteren en yoga gaat doen, een aantal ademoefeningen zoals kapal bahti of anulom vilom. Deze helpen je geest te kalmeren waardoor je yoga straks veel beter gaat. 

Wil jij meer yoga integreren in je dagelijkse leven? Doe dan mee met de online cursus Start jouw yoga journey!

3. Haal ontspanning uit de kleine dingen 

Als je meer rust en ontspanning wilt ervaren in je leven, dan is het goed om rustmomenten te leren inbouwen. Voor mij is het bijvoorbeeld een kopje koffie in de ochtend. Daar wil ik de tijd voor hebben. Ik maal de bonen zelf, zet mijn outdoor waterkoker aan (ik woon in een minicamper) en ik geniet samen met mijn man van de geur van verse koffiebonen. Maar het zetten van thee in de middag is ook een ontspannen taakje. Het schillen van de aardappels in complete stilte ook. En wat denk je van een heerlijke warme douche. 

We zijn vaak gewend om muziek aan te doen bij bepaalde dagelijkse handelingen. Of de televisie. Ik ben een groot voorstander van muziek luisteren of maken. Het kan je absoluut in de juiste ontspannende sfeer brengen. Maar het kan er ook voor zorgen dat het je juist uit je concentratie haalt. Ontspannen is niet iets wat je zomaar doet. Soms moet je er een beetje moeite voor doen. Daarom zijn televisie en een mobiel een no go. Laat je niet verleiden door deze stoorzenders die op het eerste gezicht je ontspanning lijken te geven, maar we weten ondertussen natuurlijk wel beter.